
ENGLISH:
As part of the unit Taxonomy – Organization and y classification Living Organisms, 10th grade students learned how to cultivate bacteria and fungi. For this, we prepared home-made agars in disposable containers that were previously sterilized. The containers were divided into three spaces.
The students used cotton swabs to collect samples of bacteria and fungi spores from their shoe soles, backpack bases and cellphone cases and placed them on the agar.
The containers with closed lids were left at a fresh spot in the classroom and were checked weekly to observe, compare and draw the appearance and development of microorganisms.
Finally, the conclusions were that the initial hypothesis was correct; the samples that most microorganisms developed was that from the shoe soles, followed by the backpack samples. The cell phone cases samples contained the least number of microorganisms, probably because due to the pandemic they are often cleaned with alcohol.
ESPAÑOL:
Como parte de la unidad Taxonomía -Organización y clasificación de los seres vivos, los estudiantes de décimo año aprendieron cómo realizar cultivos de hongos y bacterias. Para ello se prepararon agares caseros en contenedores desechables previamente esterilizados. Dichos contenedores fueron divididos en tres espacios.
Los estudiantes con ayuda de cotonetes, recogieron muestras de bacterias y de esporas de hongos de la suela de sus zapatos, de la base de sus mochilas y de la superficie de los estuches de sus celulares para posteriormente colocar las muestras en los agares.
Los agares se dejaron con sus tapas herméticamente cerradas en un lugar fresco del aula. Cada semana se revisaron los agares para tomar nota y dibujar el crecimiento de microorganismos.
Finalmente se concluyó que la hipótesis inicial fue correcta y que las muestras que más contenían microrganismos fueron: en primer lugar, las de las suelas de zapato, en segundo lugar, las muestras de las bases de mochilas y en tercero las de los estuches de celulares (posiblemente porque debido a la pandemia, los estuches de celulares se limpian a menudo con alcohol).
Verónica León
Science Teacher