ENGLISH:

We are not indifferent to the conflict of war or the violence that it entails. Therefore, for a week we worked on the transversal axis of Peace, from Tomasito to Third of Baccalaureate. We focus on researching, creating, and reflecting on Peace, supported by the United Nations Sustainable Development Goals to be achieved in 2030. Within these SDGs, we focus on No. 16: Peace, Justice, and Solid Institutions.

Secondary school teachers guided their students in the development of activities related to the indicators of SDG 16. Thus, in the different subjects, firstly, they worked on understanding the 17 SDGs and then the work was concentrated by areas in the creation of different products: posters alluding to the peace of our planet, from the point of view of science subjects. The area of mathematics promoted the creation of equations linked to Peace. In Language class, the students created poems. In the English classrooms they designed brochures, posters, digital articles, and podcasts. Additionally, they confronted issues such as cyberbullying and created a sensory room to encourage non-violence towards people with disabilities. Examples of this variety of activities can be seen, all significant and that reflect the experience of our students from different perspectives in the construction of a concept of peace closer to their lives.

A very emotional moment this week took place with the Civic Minute, which was attended by a group of primary school students who delighted us with songs related to Peace. Next, the students presented the different SDG 16 indicators in a didactic and creative way using a roulette wheel. Selected students from each level shared what they had done in each subject, and we closed with the John Lennon song “Give Peace a Chance”.

The week ended with the March for Peace, which allowed us to unite as a school, from the smallest of the Tomasito to the Senior students, who took care of them throughout the journey. With white flags, posters, and the voices of the children of Tomasito and Primary asking: «We want Peace», the community of Tomás Moro culminated a march through the neighborhood that was very emotional and hopeful.

We unite for Peace, because “At Tomás we are Peace”.

 

ESPAÑOL:

No somos indiferentes al conflicto de la guerra ni a la violencia que este conlleva. Es por esto que, durante una semana, trabajamos el eje transversal de la Paz, desde el Tomasito hasta Tercero de Bachillerato. Nos enfocamos en investigar, crear y reflexionar sobre la Paz, apoyados en los Objetivos de Desarrollo Sostenible de las Naciones Unidas a ser alcanzados en 2030. Dentro de estos ODS, nos concentramos en el No. 16: Paz, Justicia e Instituciones Sólidas.

Los docentes de secundaria guiaron a sus estudiantes en el desarrollo de actividades relacionadas a los indicadores del ODS 16. Así, en las distintas asignaturas se trabajó, en primer lugar, en la comprensión de los 17 ODS y luego se concentró el trabajo por áreas en la creación de distintos productos: carteles alusivos a la paz de nuestro planeta, desde el punto de vista de las asignaturas de ciencias. El área de matemáticas impulsó la creación de ecuaciones vinculadas a la Paz. En clase de Lengua, los estudiantes crearon poemas. En las aulas de inglés diseñaron folletos, afiches, artículos digitales y podcasts. Adicionalmente, confrontaron temas como el ciberacoso y crearon un cuarto sensorial para fomentar la no violencia a personas con discapacidad. Se pueden apreciar ejemplos de esta variedad de actividades, todas significativas y que reflejan la experiencia de nuestros estudiantes desde diferentes perspectivas en la construcción de un concepto de paz más cercano a su vida.

Un momento muy emotivo de esta semana tuvo lugar con el Minuto Cívico, que contó con la presencia de un grupo de estudiantes de primaria que nos deleitaron con canciones relacionadas a la Paz. Seguidamente, los estudiantes presentaron de forma didáctica y creativa por medio de una ruleta, los distintos indicadores del ODS 16. Estudiantes seleccionados de cada nivel compartieron lo realizado en cada asignatura y tuvimos como cierre la canción de John Lennon “Dale una Oportunidad a la Paz”.

La semana culminó con la Marcha Por la Paz, que permitió unirnos como colegio, desde los más pequeños del Tomasito hasta los estudiantes de Tercero de Bachillerato, quienes cuidaron de ellos durante todo el trayecto. Con banderas blancas, carteles y las voces de los niños del Tomasito y Primaria pidiendo: “Queremos Paz”, la comunidad del Tomás Moro culminó una marcha por el vecindario que fue muy emotiva y esperanzadora.

Nos unimos por la Paz, porque “En el Tomás Somos Paz”.

Gabriela Muñoz
English Assistant Coordinator